Jom makan Lipan yang enak di makan

Ini ialah sebahagian koleksi makanan yang pernah aku rasa semasa di pedalaman Sarawak. Nama tempat ini ialah Kampung Penibong terletak di daerah Daro. Masyarakat di sini 100 peratus  Islam dan berbangsa Melanau.

Ada satu spesis hidupan di sini yang biasa menjadi makanan penduduknya. Jika di tengok paras rupanya sekali imbas tak ubah macam lipan. Kalau tak percaya cuba try test tengok gambar kat bawah ni.

Ada tak macam lipan?.Macam sama kan?. Memang spesis ni macam lipan.Cuba tengok gambar yang lain pulak.

Ini ialah hasil kutipan yang dari hasil pencarian beberapa orang budak budak sekolah di kampung Penibong.

Budak budak ini mencari  Mang yang di beri namanya,  di dalam busut busut . Busut ini ialah sarang mang yang berada di kawasan yang di naiki air laut semasa air pasang.

Selepas budak budak ni mendapat beberapa ekor mang ,  kami pun membawa pulang ke rumah untuk di makan. Aku pun pelik juga dengan rupa parasnya , bila kawan aku ustaz Hadi kata boleh di makan. 
Apa yang kami buat ialah cuma merebus sahaja.tak masak apa apa resepi pun. 
Selepas di rebus kami  pun meratah dan mencicah mang ni  dengan sambal kicap.

Aku tanya lagi dengan  ustaz yang ajak aku makan mang ni, boleh ke makan mang ni,  macam pelik je aku tengok aku menyoalnya. Ustaz cakap boleh. Tak ada masaalah. Dia kata halal.

Bila aku dah cuba makan , rasa mang ni lebih kurang rasa isi ketam juga lah. Sedap juga. Hehehe

Komen

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *