Category Archives: Personal

Photo0468

Memori Nasi Pulut Sambal Ikan Bilis Kantin

nasi pulut-ikan bilis

Teringat kenangan semasa kanak kanak. Setiap kali tiba di kantin sekolah seawal pagi saya selalu membeli nasi pulut sambal ikan bilis yang dibungkus dengan daun pisang. Seingat saya pada masa itu harganya hanyalah 10 sen.
Berselera sungguh saya apabila menikmati nasi pulut sambal ikan bilis itu. Kerap saya membeli 2 bungkus sekaligus.
Hidangan ini juga sering dimasak oleh mak saya pada awal pagi sebagai hidangan sarapan. Kebiasaan ini turut diikuti pula oleh Kak Idah yang tinggal di rumah arwah mak sekarang. Tidak lagi hanya dimakan bersama ikan bilis malah ada pula lauk tambahan iaitu ikan masin.
Biasanya ikan gelama masin atau ikan sepat masin menjadi hidangan wajib selain sambal ikan bilis.
Waktu berlalu mak pun sudah meninggalkan kami. Nasi pulut sambal ikan bilis tidak lagi  sekerap dulu saya menikmatinya. Itupun bernasib baik apabila balik ke kampung kak Idah akan memasakkan kami nasi pulut sambal ikan bilis.
Saya tidak temuinya di sini di bandar raya Kuala Lumpur. Kenangan tetap kenangan apabila rasa teringin saya akan memasak dan makan sendiri sahaja.
3449281489_462b29d32c

Keman Seng Abang Lay! orang kampung yang baik hati

makan di rumah orang kampung
Jam kat kamera ni tak betul..waktu ni jam 8 malam

Abang Lay selalu mengajak kami  makan malam di rumahnya. Pernah  suatu ketika  3 hingga 4 kali dia mengajak kami datang makan dalam tempoh seminggu.

Lauk masakan abang Lay ni bergantung kepada musim di laut. Contohnya kalau masa tu musim ikan bawal,  dia akan masakkan kami ikan bawal  masak masam manis. Kalau tiba musim udang pasti Abang Lay akan  memasak  udang rebus yang di cicah sos ikan.

Pada awal penempatan aku di sana , aku  pernah  terkena gatal kulit, mungkin alahan  akibat terlalu kerap menjamah udang dalam kuantiti yang banyak.

Oleh kerana terlalu kerap, adakalanya aku dan kawan kawan cikgu yang lain merasa muak pula dengan lauk udang. Hinggakan kami lebih suka membeli ikan sardin berbanding memasak lauk udang.

 

Serati
abang lay tolong sembelih…

 

 

Ustaz Rizal suka makan itik serati. Pernah beberapa kali dia membeli daripada  orang kampung di sana.Kami menyuruh abang Lay memasakkan untuk kami. Kadang kadang dia memasakkan kami serati bakar. Adakalanya dia buat masak gulai. Memang sedap masakkannya.

Kekurangan isteri abang Lay ni, dia kurang mahir bercakap dalam bahasa melayu. Satu ayat melanau (Matu ) yang masih aku ingat:  

keman seng!= makan dulu!. 

Keman Seng Abang Lay !

ayam-panggang

AYAM PANGGANG HOMEMADE YANG GAGAL

ayam panggang
Aku
,Din, Mail dan Usop menyewa rumah di Bukit Tinggi Klang. Budak dari kampung yang masih naif dengan kehidupan moden di bandar.
Pada suatu pagi Din kebetulan sedang bercuti, kami bertiga dengan Usop pergi ke Tesco yang berhampiran rumah sewa membeli barang keperluan .
Semasa sedang pusing keliling Tesco untuk membeli barang barang makanan, tiba tiba Din mengajak aku ke bahagian makanan basah.
“Nak beli tak ayam ni? ayam ni dah dimarinate. Balik rumah tinggal nak masak je .Lagipun rumah sewa kita aku nampak ada oven”.Boleh buat panggang!.
Aku pun mengangguk tanda setuju. Terfikir dalam kepala ayam bakar dalam pinggan…Fuhh sedapnya..
Ok, dipendekkan cerita kami sudah balik ke rumah. Dengan rasa tidak sabarnya, Din memasukkan ayam yang dibeli tadi ke dalam pinggan seterusnya ke dalam oven.
Tombol oven dipusing sesuka hati.Selepas menunggu kira kira 2 minit ….TING!Kami bertiga bergegas ke dapur dengan penuh excited dan membuka pintu oven. Alangkah sedihnya ayam masih belum masak.
Aku pun cakap kat Din:
“Kena pusing lama lama sikit kot, cuba kau pusing sampai full”.
Din pun menerima cadangan aku. Kami menunggu lagi dengan sabar sambil menonton TV. Setelah lama menunggu,akhirnya oven tu berbunyi lagi , ting! . Kami sekali lagi bergegas ke dapur.Dalam kepala aku, ayam bakar! ayam bakar! fuhh sedapnya.
Lagi sekali kami kecewa. Ayam masih lagi tak masak masak. cuma rasa panas sahaja. Usop dengan selambanya cakap kat kami berdua.
“Aku rasa oven ni dah rosak. Sebab tu panas je, tak boleh masak. Kita goreng je la. Lagipun perut aku ni dah lapar”.
Kami akhirnya menerima cadangan Usop itu. Ayam yang ingin dipanggang di dalam ovenitu, akhirnya digoreng dalam kuali buruk saja.
Seminggu kemudian, Din kata kat aku
‘Kau tau tak Yus oven ni namanya Microvave…tak boleh masak cuma boleh panaskan makanan je” sambil ketawa…hahaha

Tukang Tulis

July 30, 2012

Sebuah drama TV membuat pengambaran di kampung Pak Mertua. Baru baru ini drama tersebut telah disiarkan di TV3. Apabila rancangan tersebut disiarkan satu keluarga berbalas mesej kerana teruja dengan rancangan drama tersebut.
Bukanlah drama tersebut yang menjadi keterujaan tetapi tentulah lokasi drama yang sepenuhnya dibuat di kampung.
Itu baru kampung menjadi lokasi penggambaraan. Jika ada ahli keluarga jadi artis macam mana pula yer?….