Kemudahan Disedia, Selenggara Tak Ada Masa

Sudah lama aku ingin menyentuh perkara ini. Selepas terlihat beberapa gambar dalam page komuniti FB tentang keadaan beberapa kemudahan di tempat terbabit maka aku rasa tertarik untuk menulis sedikit isu ini.

Untuk bersikap adil pertamanya aku tidak mahu terus menunding jari kepada pihak terbabit. Kemungkinan ia berpunca daripada peruntukan yang tidak mencukupi.

Pihak majlis mungkin hanya mendapat peruntukan untuk membina dan menyediakan kemudahan di tempat rekreasi namun hanya mempunyai sedikit peruntukan untuk kos baik pulih, penggantian dan penyelenggaraan.

Sepatutnya kos penyelengaraan, pembaikan dan penggantian adalah satu kos wajib yang perlu disediakan oleh pihak yang menyediakan kemudahan awam.

Kos penyelengaraan juga harus mempunyai peruntukan yang besar kerana kos tersebut berpotensi meningkat setiap tahun. Banyak bukti menunjukkan pihak berkuasa tempatan seolah olah seperti tidak mempunyai peruntukan untuk membaiki dan menyelenggara kemudahan awam yang rosak.

Daripada pengalaman aku sendiri yang pernah melihat buaian yang putus tidak diganti, papan jongkang jongket patah tidak dibaiki.

Pernah aku ke satu Taman Rekreasi di Cheras terlihat sebuah papan luncur yang telah patah di hujung dan berbahaya kepada kanak kanak. Malangnya, tiada satu pun papan larangan atau tali larangan yang melarang kanak kanak menggunakannya.

Ini menunjukkan seolah olah TIADA PEKERJA atau PEGAWAI YANG bertugas MEMANTAU keadaan setiap kemudahan yang mereka sediakan di tempat rekreasi.

Sebagai ahli masyarakat bertanggungjawab aku tidak hanya mengkritik aku juga turut ingin memberi cadangan.

CADANGAN

Pihak berkaitan selain memantau kemudahan perlu juga memasang papan tanda maklumat untuk memudahkan masyarakat menghubungi mereka sekiranya berlaku kerosakan pada kemudahan awam yang  disediakan.

Sebagai orang awam yang menggunakan kemudahan ini pula sebenarnya kita boleh berperanan menghubungi pihak berkaitan sekiranya kita menyaksikan sendiri kerosakan tersebut.

Ada telefon pintar kan?, google sahaja website pihak majlis kemudian maklumkan kerosakan tersebut.

Pemantauan kerap oleh pegawai pada setiap kemudahan yang disediakan juga adalah sangat mustahak.

Pantaulah tandas di tempat rekreasi mungkin ada pam tarik yang melimpah dan menitik airnya.

Jenguk jenguklah juga papan luncur mungkin di situ ada besi pemegang yang longgar.

Pandang pandanglah kemudahan bangku taman mungkin ada yang menunggu masa untuk patah.

Periksa sahajalah semua kemudahan yang ada di tempat tersebut secara berkala mungkin ada yang memerlukan penyelenggaran segera.

gambar dari: FB Tanjung Karang Ku

Komen
kelas-kartun

GURU RUMAH SUKAN SEKOLAH

kelas-kartun

Bangun..asalamualaikum cikgu! nyaring suara ketua Kelas 5 Cergas memberi salam lalu diikuti suara murid 5 Cergas yang lain…

Cikgu Nizam berdiri tegak memandang murid 5 Cergas, diletakkannya bungkusan berisi kertas jawapan murid di atas meja.

“Baik duduk semua ..hari ni cikgu nak pulangkan kertas jawapan peperiksaan Kajian Tempatan, secara keseluruhannya jawapan awak semua baik tetapi banyak kesilapan di soalan bahagian B”..tegas Cikgu Nizam.

Cikgu Nizam menjeling ke arah Fikri Danisy

‘Fikri Danisy..cikgu nak tanya awak …dalam banyak banyak jawapan murid di bahagian B, jawapan awak yang pelik sekali..cikgu tak pernah ajar pun jawab macam tu.

Fikri diam sambil tersengih sengih..

Soalan no 1,
Apakah tugas Bendahara,Temenggung,Laksamana dan Penghulu Bendahari?.. kenapa awak tulis nama cikgu cikgu sekolah ni?

tugas Bendahara awak tulis nama Cikgu Shafie,Ustazah Zaiton,
tugas Laksamana awak tulis nama Teacher Nadia ,Ustaz Halim?

kenapa Fikri?…tanya Cikgu Nizam dengan nada kecewa..

“Yalah Cikgu, Cikgu Shafie ,Ustazah Zaiton kan cikgu Rumah Bendahara,Teacher Nadia tu kan Cikgu Rumah Laksamana?
Fikri menjawab yakin…

“Habis tu sekolah kita ada Rumah Penghulu Bendahari ke?…yang awak tulis nama saya cikgu Rumah Penghulu Bendahari tu kenapa Fikri?..

Fikri diam. Cikgu Nizam Alias menggelengkan kepala.

NOTA:
RUMAH SUKAN DI SEKOLAH CIKGU NIZAM ALIAS
BENDAHARA-RUMAH HIJAU
LAKSAMANA -RUMAH MERAH
SYAHBANDAR- RUMAH KUNING
TEMENGGUNG -RUMAH BIRU

Komen
perempuan-pencari-kayu-api

Kisah Perempuan Penjual Kayu ini Memberi Keinsafan

perempuan-pencari-kayu-api

Gambar Sekadar Hiasan

Petang tadi aku menonton sebuah rancangan TV. Agak jarang sebenarnya aku fokus hingga habis sebuah rancangan tv melainkan ia benar benar menarik minat aku.

Apa yang aku ingat tentang rancangan TV ini hanyalah isi cerita sahaja.Nama rancangan maaf la aku tak catat dalam ingatan.

Beginilah, kisah yang dipaparkan adalah tentang seorang perempuan tua miskin yang bekerja menjual kayu api. Pekerjaannya hanyalah memberi pendapatan yang sedikit.Beliau selalu tidak cukup wang membeli barang keperluan dan makanan.

Keperluan diri sendiri yang tidak cukup ini tidak mematahkan keinginannya untuk mengerjakan umrah.

Dengan keadaan kemiskinannya mustahil dia mampu untuk menjalankan ibadah umrah. Namun demikian tidaklah mustahil bagi Allah jika Dia berkehendak.

Dengan tidak disangka sangka beliau dipelawa mengerjakan umrah secara percuma yang ditaja oleh sebuah stesen TV.

Sepanjang perjalanannya mengerjakan umrah sangat memberi inspirasi dan keinsafan kepada diri aku sendiri terutama tatkala beliau berdoa dengan menangis hiba di hadapan Kaabah.

 

IBRAH DARIPADA KISAH INI

PERTAMA;
Allah tidak membezakan hambanya samada miskin atau kaya, hambanya yang bersyukur pasti akan diberi nikmat.

KEDUA;

Allah boleh menjadikan sesuatu perkara yang dianggap mustahil menjadi realiti dengan asbab yang tidak disangka sangka.Cuba ingat balik dalam kehidupan kita pernah atau tidak ada perkara yang seakan akan ini?.. Jika ada,selalukah kita mengucap syukur?

Ya Allah sudah tentu kau ada rahsia disebalik mengapa perempuan miskin ini menjadi tetamu Mu, bukan kami yang punyai gaji yang jauh lebih besar yang sepatutnya lebih mampu..

Ampunkan dosa kami Ya Allah.

 

Komen

Wang tunai RM114 Juta di Bilik Pengarah Jabatan Air Sabah

Terkejut apabila terbaca berita ini. Apalagi melihat jumlah duit yang dirampas di pejabat dan rumah seorang pengarah dan Timbalan Pengarah sebuah agensi kerajaan negeri.Kedua duanya dikatakan adik beradik.

rasuah-pengarah-sabah

Nilai duit rampasan berjumlah lebih RM114 juta termasuk duit yang dimasukkan ke dalam akaun beberapa ahli keluarga lain.

Rampasan ini adalah yang terbesar dalam sejarah SPRM dan dikatakan ada kaitan dengan satu projek infrastruktur yang bernilai lebih RM3.3 billion.

Selain suspek  seorang ahli perniagaan bergelar datuk turut ditahan berkaitan kes ini yang mempunyai hubungan rapat.

Diharap dengan penangkapan ini dapat mengurangkan rasuah dan salahguna kuasa di kalangan penjawat awam.

Komen
buat ikan rebus

Cara buat Ikan Rebus yang betul

 

buat ikan rebus

Rebus ikan ada caranya . Sekiranya cara merebus ikan itu tidak betul selalunya ikan rebus tersebut cepat rosak dan tidak tahan lama. Kalau nak tahu cara rebus ikan yang betul cuba baca teknik rebus ikan di bawah.

Cara buat Ikan Rebus yang betul

1 kg ikan disiang dan  dicuci bersih

7 keping  asam gelugur (asam jawa sebesar penumbuk)
Garam segengam.
Seinci halia, dihiris nipis.
Sebatang serai dihiris nipis
2 sudu cuka makan.

Langkah Langkah Merebus Ikan

Susun separuh ikan di dalam periuk.
Tabur semua bahan kecuali garam dan cuka.
Susun separuh lagi ikan.
Tabur garam dan letak cuka.
Jangan letakkan air, kerana air akan keluar dari ikan tu.

Tutup periuk, buka api dapur seberapa kecil.

Lebih kurang sejam merebus, ikan rebus tadi pejal dan wangi.

Komen