Tag: memori

Pengalaman di Kawasan Pedalaman Sarawak

Hujan masih belum berhenti.Pagi ini aku perlu ke Daro. Ada urusan yang perlu di uruskan. Guru besar telah meluluskan permohonan kami bertiga untuk keluar. Maksudnya hari ini kami tidak perlu ke sekolah.Ini masalah pedalaman.  Urusan penting terpaksa mengambil cuti kerana jauhnya pedalaman untuk ke bandar. Adakalanya urusan yang sangat ringkas boleh mengambil masa 2 hari. Hari ini aku

Inspirasi Kehidupan

Filem White Hogs yang aku tonton semalam telah  memberi aku sebuah inspirasi tentang kehidupan. Terasa aku ingin membuat perjalanan untuk meredakan kebosanan hidup yang statik di Kuala Lumpur ini. Lalu, kotak memori memainkan semula filem kenangan semasa berada di Sarawak dahulu. Kehidupan di sana sangat berbeza. Aku kerap melakukan perjalanan atas pelbagai tujuan. Adakalanya memang

Keman Seng Abang Lay! orang kampung yang baik hati

Jam kat kamera ni tak betul..padahal waktu ni jam 8 malam Abang Lay  orang kampung yang selalu mengajak kami cikgu cikgu makan malam di rumahnya. Pernah dalam seminggu  3-4 kali mengajak kami datang hinggakan kami segan pula dengan orang orang kampung di sana, Lauk masakan abang Lay ni bergantung kepada musim di laut. Contohnya kalau

Kenangan di Sarawak Part 2

Rumah inilah aku menyewa bersama sama cikgu Man. Rumah buruk tapi sewa dengan orang kampung sampai RM300. Mentang mentanglah diorang tahu kami dapat banyak elaun. Rasa macam kena tindas. Bukan ada air paip pun. Nak mandi nak buang air besar semua guna air hujan. Kembali ke zaman 70 an di semenanjung. Setahun selepas itu, aku