Tag Archives: mentarang

mentarang

Singgah makan di warung mentarang bakar Sekinchan

Akhirnya hasrat hati mahu merasai keenakan mentarang bakar tercapai semasa pulang ke kampung cuti sekolah bulan Jun lepas. Walaupun Sekinchan adalah kampung halaman saya tetapi sebenarnya itulah kali pertama saya merasa mentarang bakar.
Kami singgah di salah satu warung menjual mentarang yang terdapat di pinggir jalan di antara Sekinchan ke Sungai Besar. Layanan yang diberi  oleh tuan punya warung sangat baik. Berkali kali dia meminta maaf kerana kelewatan menyiapkan mentarang bakar tersebut.
Selain daripada menu mentarang bakar di kedai tersebut juga ada menyediakan menu menu lain seperti mentarang goreng tepung, mee goreng, nasi goreng mentarang. Selain memesan mentarang bakar kami juga memesan Mee goreng dan mentarangcelup tepung
Harga mentarang goreng tepung dan mentarang bakar ini dikira
berdasarkan harga sekilo iaitu RM18.00.
Harga mentarang goreng tepung dan mentarang bakar ini dikira berdasarkan harga sekilo iaitu RM18.00. Jadi janganlah terkejut bil makan yang kami bayar di warung tersebut hampir mencecah RM 50.
Antara menu yang terdapat di warung ini
1.     Mentarang Bakar
2.     Mentarang Celup Tepung
3.     Nasi Goreng Mentarang
4.     Masakan Ala Carte
Photo02761

Mentarang hanya ada di Sekinchan je ke?

Kalau korang tak tahu apa itu mentarang, atau tak pernah mendengarnya sebelum ini, aku nak bagitahu mentarang ni adalah spesis makanan laut kerang kerangan. Ia bersepupu dengan kerang, remis, lala dan berjiran dan sehabitat dengan spesis akuatik laut yang lain. Dia tinggal di dalam lumpur di tepi pantai.

Di sepanjang jalan arah ke Sungai Besar  banyak gerai menjual Mentarang di tepi jalan. Mentarang ini dikatakan hanya terdapat di pesisiran pantai sekinchan sahaja.

Ini ialah mentarang yang sudah dikupas kulitnya. Sekali imbas seperti rupa pepatung yang dikupas kulit. Macam la aku pernah kupas kulit sesiur tu. haha.

Sebelum dikopek , beginilah paras wajahnya.Harga yang jual di tepi jalan RM 8 sekilo

Memang di sepanjang jalan tu, diorang bukan sahaja jual mentarang
yang mentah, malah ada juga yang jual bakar. Cuma aku tak sempat nak ambil
gambar gerai gerai jual mentarang tu.

Ada banyak resepi mentarang yang boleh dicuba. Antaranya ialah seperti resepi

Mentarang Sambal Cili Padi