Tag Archives: tempat makan

durian-batu-kurau

Enaknya Durian Batu Kurau

durian-batu-kurauApabila mengimbau kenangan hari raya sudah semestinya makanan di hari raya menggamit memori tersendiri. Selain Juadah utama semasa hari raya seperti rendang, lemang dan ketupat ada juga yang menyediakan menu menu lain seperti nasi minyak,soto,bihun sup laksa mee kuah dan sebagainya.

Walaupun sudah seminggu berlalu namun ‘mood raya, masih tetap ada.  Kebetulan pula kali ini adalah hari raya kali pertama Yana bekerja waktu pejabat berbanding sebelum ini.Itu membuatkan perasaan beraya kali ini berkobar kobar.

Saya pulang ke Sekinchan pada hari raya pertama dan kedua. Seterusnya ke kampung nenek di Batu Kurau dan pulang semula ke rumah mertua di Felda Besout Sungkai Perak.

durian-batu-kurau
Durian Batu Kurau menjadi santapan utama di rumah sedara

 

Di kampung nenek ada juga rumah saudara mara yang menghidangkan buah durian kebetulan musim durian yang sedang berlangsung ketika itu

 

Abang Nuar dan Abah menikmati durian kampung Batu Kurau
Semasa singgah di rumah Pak Teh, dia  menyediakan kami laksa penang. Memang sungguh menyelerakan.

 

Laksa Pak Teh

 

mentarang

Singgah makan di warung mentarang bakar Sekinchan

Akhirnya hasrat hati mahu merasai keenakan mentarang bakar tercapai semasa pulang ke kampung cuti sekolah bulan Jun lepas. Walaupun Sekinchan adalah kampung halaman saya tetapi sebenarnya itulah kali pertama saya merasa mentarang bakar.
Kami singgah di salah satu warung menjual mentarang yang terdapat di pinggir jalan di antara Sekinchan ke Sungai Besar. Layanan yang diberi  oleh tuan punya warung sangat baik. Berkali kali dia meminta maaf kerana kelewatan menyiapkan mentarang bakar tersebut.
Selain daripada menu mentarang bakar di kedai tersebut juga ada menyediakan menu menu lain seperti mentarang goreng tepung, mee goreng, nasi goreng mentarang. Selain memesan mentarang bakar kami juga memesan Mee goreng dan mentarangcelup tepung
Harga mentarang goreng tepung dan mentarang bakar ini dikira
berdasarkan harga sekilo iaitu RM18.00.
Harga mentarang goreng tepung dan mentarang bakar ini dikira berdasarkan harga sekilo iaitu RM18.00. Jadi janganlah terkejut bil makan yang kami bayar di warung tersebut hampir mencecah RM 50.
Antara menu yang terdapat di warung ini
1.     Mentarang Bakar
2.     Mentarang Celup Tepung
3.     Nasi Goreng Mentarang
4.     Masakan Ala Carte
DSC03260

Kueytoew Kungfu sedap di Ipoh

Semasa Yana mengidam anak sulung kami iaitu Darwisy dia banyak mengidam nak makan. Kisah mengidam yang paling aku ingat adalah kenangan ke Ipoh dari Kuala Lumpur semata mata nak makan Kueyteow Kungfu yang dikatanya sedap dan biasa makan semasa belajar di kolej jururawat dulu. 

Ipoh menggamit kedatangan kami untuk makan Kueyteow Kungfu 

Setelah 2 jam lebih memandu akhirnya aku sampai juga ke destinasi yang dituju. Restoran ini terletak di bahagian belakang Kolej Jururawat Ipoh. 

Nama kedai seperti yang tertera di dalam gambar. Restoran Dee Jay Arr. Restoran ni berada di lot paling tepi. 

Setelah menunggu dalam beberapa minit akhirnya pesanan pun tiba. Pada mulanya hanya 1 pinggan sahaja Yana pesan sebab aku tak teringin pun nak makan. Kemudian selepas aku merasa beberapa suap aku pulak tambah 1 pinggan lagi. 
Tengok sekarang ni orang yang tak mengidam pulak yang terover over kan?. Sebabnya memang sedap la masakan dia masak ni. Pesanan Yana dan aku sama je rasanya. Memang pandai la tukang masaknya mengawal rasa masakan. 
Nak rasa ke?….datanglah berkunjung ke sini. Layanan baik. Harga pun berpatutan. 

Photo0750

Chinese Food: Pak Ya Muslim Chinese Food Ampang

Visual dari dalam kedai Pak Ya Chinese Food Pandan Indah 
Saya dan Yana sebenarnya belum pernah menikmati masakan cina muslim. Dah lama saya berangan angan untuk menikmati masakan cina ini. 

Akhirnya  hasrat itu tertunai. Berdasarkan pencarian di google  sebuah kedai makan Cina Muslim yang diberi nama Pak Ya Chinese Food menjadi sasaran hari itu. 

Pak Ya Chinese Food terletak di  Pandan Indah Ampang Selangor. Simpang masuk ke kedai ini bertentangan dengan  Kompleks Membeli Belah Ampang One Avenue .

Dari jalan masuk ini ke kedai tersebut saya anggarkan tidak sampai 1 km. Ia terletak di bahu jalan sahaja berdekatan dengan pusat perniagaan di situ.

Semasa mahu memesan masakan di kedai  itu saya dan Yana sebenarnya tidak tahu untuk memilih . Nama masakan pun kami tak pernah dengar. 

Akhirnya saya bertanya dengan pelayan untuk bertanya masakan masakan tu. Akhirnya saya meminta pelayan mencadangkan makanan yang popular di kalangan pelanggan.

butterprawn

Akhirnya setelah menerima cadangan tersebut kami memesan Udang butterprawn ,Siakap Tomyam Stim dan Kailan Masak Sos Tiram (Kailan Oyster)

kailan oyster

Siakap Tomyam Stim
Bagaimana  rasa masakan dan harga?


Rasa masakan  buat kami yang pertama kali mencuba masakan cina hanya udang butterprawn sahaja yang menepati selera. 

Namun tak adil untuk memberi penilaian rasa mungkin kerana dah terbiasa dengan masakan thai dan melayu yang biasanya pedas. Namun bagi yang tak pernah mencuba masakan cina tidak salah mencuba.

Untuk harga makanan di kedai ini pula harga adalah munasabah dan berpatutan. Jumlah bayaran keseluruhan RM 50 ++ untuk 3 hidangan tersebut.

Darwisy tak pandai makan lagi…hihihi