Tag Archives: tempat menarik/makan makan

durian-batu-kurau

Enaknya Durian Batu Kurau

durian-batu-kurauApabila mengimbau kenangan hari raya sudah semestinya makanan di hari raya menggamit memori tersendiri. Selain Juadah utama semasa hari raya seperti rendang, lemang dan ketupat ada juga yang menyediakan menu menu lain seperti nasi minyak,soto,bihun sup laksa mee kuah dan sebagainya.

Walaupun sudah seminggu berlalu namun ‘mood raya, masih tetap ada.  Kebetulan pula kali ini adalah hari raya kali pertama Yana bekerja waktu pejabat berbanding sebelum ini.Itu membuatkan perasaan beraya kali ini berkobar kobar.

Saya pulang ke Sekinchan pada hari raya pertama dan kedua. Seterusnya ke kampung nenek di Batu Kurau dan pulang semula ke rumah mertua di Felda Besout Sungkai Perak.

durian-batu-kurau
Durian Batu Kurau menjadi santapan utama di rumah sedara

 

Di kampung nenek ada juga rumah saudara mara yang menghidangkan buah durian kebetulan musim durian yang sedang berlangsung ketika itu

 

Abang Nuar dan Abah menikmati durian kampung Batu Kurau
Semasa singgah di rumah Pak Teh, dia  menyediakan kami laksa penang. Memang sungguh menyelerakan.

 

Laksa Pak Teh

 

Photo02761

Mentarang hanya ada di Sekinchan je ke?

Kalau korang tak tahu apa itu mentarang, atau tak pernah mendengarnya sebelum ini, aku nak bagitahu mentarang ni adalah spesis makanan laut kerang kerangan. Ia bersepupu dengan kerang, remis, lala dan berjiran dan sehabitat dengan spesis akuatik laut yang lain. Dia tinggal di dalam lumpur di tepi pantai.

Di sepanjang jalan arah ke Sungai Besar  banyak gerai menjual Mentarang di tepi jalan. Mentarang ini dikatakan hanya terdapat di pesisiran pantai sekinchan sahaja.

Ini ialah mentarang yang sudah dikupas kulitnya. Sekali imbas seperti rupa pepatung yang dikupas kulit. Macam la aku pernah kupas kulit sesiur tu. haha.

Sebelum dikopek , beginilah paras wajahnya.Harga yang jual di tepi jalan RM 8 sekilo

Memang di sepanjang jalan tu, diorang bukan sahaja jual mentarang
yang mentah, malah ada juga yang jual bakar. Cuma aku tak sempat nak ambil
gambar gerai gerai jual mentarang tu.

Ada banyak resepi mentarang yang boleh dicuba. Antaranya ialah seperti resepi

Mentarang Sambal Cili Padi