Tag Archives: Tips dan Panduan

aiskrim-sedap

Mengapa ramai warga asing suka jual aiskrim?

aiskrim sedap
Meniaga aiskrim memang menguntungkan.
Semasa melayari facebook baru baru ini aku terbaca satu iklan menarik tentang kursus membuat aiskrim.
Penulis iklan menceritakan tentang mengapa warga asing Myanmar,Pakistan dan Bangla suka meniaga aiskrim  walaupun mereka ini tidak fasih pun berbahasa melayu.
Rupa rupanya ada sebab mengapa mereka ini suka meniaga aiskrim .Antara alasan mengapa melakukan bisnes jual aiskrim ini ialah kerana ia mudah dan menguntungkan.
Modal runcitnya dikatakan rendah contohnya dengan hanya modal RM20 peniaga aiskrim boleh dapat sehingga RM 200.Margin untung yang tinggi hingga mencecah beratus ratus peratus memang selama ini tidak ramai yang tahu,
Menjual dan membuat aiskrim ni juga sebenarnya tidak perlukan kemahiran yang tinggi.
KEMUSYKILAN MENIAGA AISKRIM 
Mungkin banyak kemusykilan yang buatkan anda terhenti seketika untuk mulakan perniagaan Aiskrim ni kan?
“Orang kata nak berniaga ni kena ada ilmu. Kalau tak de memang lambat sikit nak berjaya. Dekat mana nak tahu ilmu tu?”
“Tak akan aku nak jadi bangla pulak. Pergi round dekat taman permainan. Buatnya jiran aku nampak, fuh malu beb…”
“Untung ke bisnes aiskrim ni? Nak jual dekat mana? Macam mana boleh dapat sampai RM5k sebulan tu?
“Nak jual aiskrim mesti kena tahu resepinya. Cara buatnya, mana nak dapat semua resepi tu?… ais krim Malaysia 20 sen tahu lah aku buat..”
“Daripada segi cerita, memang minat dah ni… tapi apa langkah pertamanya? Macam mana nak mula? Nak kena buat apa dulu?”
Berapa modal mulakan bisnes ais krim ni? … Apa barang kena beli? Guna mesin apa? Bagaimana cara prosesnya?”
Untuk menjawab semua persoalan di atas klik je link di bawah
eQurban-2015-300x250

Ibadah Korban Kini Online sahaja

Ibadah korban yang dilakukan saban tahun menjelang Hari Raya Aidiladha adalah ibadah sunat ke atas umat Islam. Sebagai orang Islam banyak perkara yang kita perlu tahu tentang ibadah korban ini. Bukan setakat tahu sikit sikit apatah lagi tak tahu langsung kan?.Ada yang berfikir sudah kaya baru boleh MEMBERI sedangkan prinsip sebenar adalah BANYAKKAN memberi untuk jadi kaya. Begitu juga ramai beranggapan bila ada duit banyak baru boleh buat QURBAN sedangkan sebenarnya untuk dapat banyak DUIT mesti buat qurban setiap tahun.

Prinsip magnet rezeki ialah kita mesti banyak memberi dan melakukan ibadah Qurban setiap tahun sekurang kurangnya satu bahagian untuk satu keluarga.

Bila ALLAH bagi rezeki lebih buatlah Qurban satu bahagian untuk setiap ahli
keluarga setiap tahun. JANGAN tunggu banyak duit baru nak buat Qurban sebab
kalau tak ada magnet diri manalah rezeki nak melekat. Jangan lepaskan peluang
setahun sekali untuk jadikan diri kita magnet rezeki–C/P Denaihati.

Daripada laman Web Yapiem aku turunkan perkara perkara yang kita perlu tahu tentang ibadah Korban.Sebelum terlupa sekiranya berminat melakukan ibadah Korban secara online di laman web E-Qurban.com.

Boleh daftar ibadah Qurban secara online di laman web ini. Klik di sini untuk memahami dengan jelas ibadah Korban di E-Qurban seterusnya mendaftar sebagai peserta ibadah Korban.

Daftar E-Qurban

SOALAN LAZIM SKIM IBADAH KORBAN

1. Apakah yang dimaksudkan dengan ibadah korban?

– Korban dalam bahasa Arab disebut al-udhhiyah, iaitu binatang yang
disembelih pada waktu Dhuha.

Manakala penertiannya dari segi hukum syara’ ialah binatang ternakan
(na’am) seperti kambing, lembu atau kerbau yang disembelih pada Hari Raya Aidil
Adha atau pada hari-hari Tasyrik (11,12 dan 13 Zulhijjah) dengan niat untuk
menghampirkan diri kepada Allah.

2. Apakah hukum melakukan ibadah korban?

– Hukum menyembelih haiwan korban pada Hari Raya Aidil Adha atau Hari
Raya Korban ke atas umat Islam yang mampu ialah sunat Kifayah(sunat yang
dituntut) dan jikalau meninggalkannya adalah makruh.
Allah S.W.T berfirman;
“Maka solatlah kamu untuk Tuhanmu dan menyembelihlah”. Surah
al-Kautsar (2):
Mengikut tafsiran ulama maksud solat atau sembahyang pada ayat ini
ialah solat Aidil Adha dan yang dimaksudkan dengan menyembelih ialah berkorban.

3. Apakah dalil yang mensyariatkan ibadah korban?

– Imam Ibnu Jarir mentafsirkan ayat seperti di atas tersebut seperti
berikut:
“Jadikanlah solatmu ikhlas hanya untuk Allah semata dengan sama sekali
tidak mengharapkan kepada selain daripada-Nya. Demikian juga korban yang kamu
tunaikan, niatkanlah hanya untuk Allah, tidak untuk berhala, sebagai tanda
syukur terhadap apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu yang tidak
terhingga banyaknya”.

4. Apakah kelebihan melaksanakan ibadah korban?

– Ibadah korban merupakan ibadah yang mendapat ganjaran yang amat
besar disisi Allah. Dalam sebuah hadis, Rasulullah S.A.W bersabda:
“Tidak ada amalan yang dilakukan oleh anak Adam pada Hari Raya Korban
yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang
korban). Sesungguhnya binatang korban itu akan datang pada Hari Kiamat bersama
tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberi pahala ibadah korban itu sebelum
darah binatang korban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah korban kamu.”
Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan Hakim.

5. Apakah hikmah melakukan ibadah korban?

– ibadah korban yang menjadi amalan umat Islam sekarang mempunyai
kaitan yang sangat rapat dengan peristiwa korban di antara Nabi Ibrahim A.S.
dengan anaknya Nabi Ismail A.S. Maka dengan melihat kepada peristiwa tersebut
beberapa hikmah dapat disimpulkan;
1. Ia menguji kekuatan iman dan keteguhan mental orang yang berkorban.
2. Supaya orang yang berkorban dapat menjauhkan diri daripada sifat
terlalu sayangkan harta dan kedekut dengan harta yang Allah S.W.T kurniakan
kepadanya.
3. Berkongsi merasai nikmat Allah S.W.T dengan golongan yang kurang
bernasib baik atau miskin.
4. Membudayakan dalam masyarakat salah satu syiar Islam iaitu
berkorban.

6. Bolehkah penyembelihan haiwan korban diniatkan sekali dengan
aqiqah?

– Pada hari raya korban kita disunatkan menyembelih haiwan korban,
begitu juga pada hari ketujuh kelahiran seorang anak, kita dituntut
melaksanakan aqiqah untuknya, jadi apabila bertemu hari raya korban bertepatan
dengan hari ketujuh kelahiran anak, maka mengikut pandangan ulama mazhab
Hanbali, kita boleh gabungkan niatkan perlaksanaan korban tersebut dengan niat
untuk aqiqah anak, seperti mana jika bertemu hari Jumaat dengan Hari Raya, maka
saudara boleh niatkan mandi sunat keduanya dengan sekali mandi sahaja.

7. Siapakah yang dituntut untuk melaksanakan korban?

– Menyembelih haiwan korban pada Hari Raya Korban dianjurkan ke atas
seluruh umat Islam, akan tetapi tuntutan sebenar ialah kepada yang mampu,
sehingga Rasulullah S.A.W memberi amaran dalam beberapa buah hadis kepada
mereka yang tidak menunaikan ibadah korban, antara hadis tersebut ialah;
Maksud hadis,
“Sesiapa yang mempunyai kelapangan (mampu), tetapi tidak berkorban,
janganlah ia mendekati tempat solat kami.”

8. Apakah jenis-jenis ibadah korban?

1. Korban sunat, iaitu menyembelih binatang ternakan yang tertentu
dengan niat taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah S.W.T. pada Hari Raya
Aidil Adha atau Hari Raya Haji.

2. Korban nazar, apabila seseorang bernazar untuk menyembelih korban,
maka wajiblah atasnya menunaikan nazarnya itu.

9. Apakah yang dimaksudkan dengan korban nazar?

– Korban nazar ialah apabila seseorang itu mengatakan bahawa jika dia
mendapat apa yang dihajatinya dia akan menyembelih haiwan korban, maka wajiblah
ke atasnya menunaikan nazarnya itu. Bahkan Imam Nawawi menyatakan bahawa
apabila telah terlewat hari yang ditentukan untuk penyembelihan korban dan
ternyata saudara terlupa untuk menyembelih korban yang dinazarkan itu, maka
wajiblah bagi orang yang bernazar tadi menyembelihnya ketika dia teringat,
walaupun telah berlalu waktunya.

10. Apakah yang dinamakan korban wajib?

– Korban wajib ialah apabila seseorang membeli seekor kambing atau
lembu atau unta dengan mengatakan bahawa ‘haiwan ini adalah untuk sembelihan
korban’, atau ‘aku beli haiwan ini untuk korban’, maka adalah wajib beliau
menyembelih haiwan tersebut sebagai korban pada hari raya korban.

11. Bilakah waktu yang dibolehkan untuk menyembelih haiwan korban?

– Waktu yang dibolehkan untuk menyembelih haiwan korban ialah dari
masa khatib turun dari atas mimbar selepas selesai berkhutbah solat Aidil Adha,
sehingga terbenam matahari tarikh ke 13 Zulhijjah. Maka waktu menyembelih
haiwan korban adalah 4 hari. Sesiapa yang menyembelih korban sebelum atau
selepas waktu itu, tidak sah korbannya. Dalam sebuah hadis Rasulullah S.A.W;
yang bermaksud, “Yang mula-mula kami lakukan pada hari kami ini (Hari Raya Haji) ialah
kami solat kemudian pulang, lalu kami menyembelih. Sesiapa berbuat begitu maka
dia telah mengikut sunnah kami. Sebaliknya sesiapa menyembelih sebelum itu,
maka sesungguhnya itulah daging yang disembelih untuk keluarganya, tidak
sedikitpun dikira sebagai korban.”

12. Apakah jenis haiwan yang lebih utama disembelih sebagai korban,
jantan atau betina?

– Para ulama berbeza pendapat tentang menentukan haiwan jantan atau
betina yang lebih baik dijadikan korban. Mengikut pendapat dalam mazhab Imam
Syafie, haiwan jantan lebih baik dari haiwan betina. Kesimpulan yang boleh kita
berikan ialah kedua-dua jantina sama ada jantan atau betina boleh disembelih
sebagai haiwan korban.

13. Bolehkah beberapa orang berkongsi seekor lembu untuk ibadah
korban?

– Boleh, kita dibenarkan berkongsi sehingga 7 orang atau 7 bahagian
bagi seekor lembu atau unta, ini bertepatan dengan sebuah hadis Rasulullah
S.A.W yang berbunyi;
“Pada musim haji, Rasulullah S.A.W telah menyuruh kami berkongsi 7
orang pada seekor unta dan seekor lembu.”
Hadis riwayat Muslim.
Dalam sebuah hadis lain dari al – Barqani;
“Rasulullah S.A.W telah bersabda kepada
kami: “Berkongsilah kamu pada seekor unta dan lembu, untuk 7
orang seekor.”
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

14. Manakah yang lebih baik, korban dengan seekor kambing atau satu
bahagian lembu?

– Dalam menentukan haiwan yang mana lebih baik untuk dijadikan
sembelihan korban, imam-imam mazhab berbeza pendapat, ini kerana banyak sumber
dari hadis yang memberi isyarat akan kelebihan setiap haiwan yang dibolehkan
untuk dijadikan sembelihan korban. Secara umumnya semua bersetuju manfaat
penyembelihan korban tersebut akan lebih bererti jika dapat dinikmati oleh
lebih ramai orang, maka kesimpulannya, haiwan mana yang lebih banyak dagingnya
boleh dianggap lebih afdal daripada haiwan yang lain tanpa kita menentukan
jenisnya.

15. Adakah seseorang patut menyembelih sendiri haiwan korbannya?

– Adalah sunat bagi lelaki yang hendak berkorban itu menyembelih
sendiri haiwan korban tersebut dengan tangannya, jika ia mampu. Jika ia tidak
mampu, maka berwakillah kepada orang lain, kerana “Nabi S.A.W telah berkorban
dengan 100 ekor unta, 63 ekor daripadanya Baginda sendiri menyembelihnya dan 37
ekor lagi diserahkannya kepada Saidina Ali bin Abi Talib untuk disembelihkan.”
Hadis riwayat Ahmad dan Muslim.

16. Bolehkah kita memakan daging haiwan korban kita sendiri?

– Kita memang dibenarkan oleh agama untuk memakan sebahagian daripada
daging haiwan korban yang kita lakukan. Dalam sebuah hadis, Rasulullah S.A.W.
bersabda;
“Makanlah, buatlah jamuan untuk orang makan dan simpanlah sebahagian
daging korban kamu.”
Mengikut pendapat ulama, kita dibolehkan memakan sepertiga daripada
daging korban tersebut.

17. Bolehkah diberikan sebahagian daging korban atau kulit haiwan
korban sebagai upah kepada tukang sembelih?

– Dalam hal ini Islam tidak membenarkan kita membayar upah kepada
tukang sembelih haiwan korban dengan daging mahupun kulit haiwan korban
tersebut. Maka seseorang perlu membayar upah tersebut daripada sumber lain yang
dimiliki. Ini bertepatan dengan hadis Nabi S.A.W. dari Saidina Ali R.A.;
“Kami memberikan
upah kepada orang yang menyembelih haiwan tersebut dari bahagian yang ada pada
kami.” Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

18. Bagaimana cara yang paling baik mengagihkan daging korban?

– Bagi pengagihan daging korban, golongan yang paling diutamakan ialah
fakir miskin daripada kalangan keluarga terdekat, kemudian fakir miskin dari
kalangan jiran tetangga. Tidak boleh diberikan kepada fakir miskin yang tidak
beragama Islam. Walau bagaimanapun kita disunatkan memakan hati haiwan korban
tersebut, kerana menurut riwayat Al-Baihaqi,
“Rasulullah S.A.W memakan hati korbannya.”
Dan Allah S.W.T juga menyuruh orang yang berkorban memakan sedikit
daripadanya, sebagaimana firman Allah S.W.T dalam surah al-Hajj, ayat 28;
Maksud ayat
“Maka makanlah olehmu sebahagian daripadanya dan sebahagian lagi
berikanlah untuk dimakan oleh orang-orang yang sengsara lagi fakir.”

19. Bolehkah kita menjual daging korban?

– Hakikat dan tujuan korban ialah untuk mendekatkan diri kepada Allah
S.W.T melalui ibadah korban dengan mengorbankan sesuatu untuk dirasai oleh
orang lain, bukan mengorbankan sesuatu untuk kepentingan diri sendiri. Jadi,
menjual daging korban amat bertentangan dengan tujuan dan matlamat yang
digariskan. Oleh itu, menjual daging haiwan korban adalah tidak dibolehkan.
Kita hanya digalakkan memakan sebahagian daripada daging korban tersebut bagi
mengambil keberkatan daripada ibadah korban tersebut.

20. Bolehkah seseorang itu memakan sedikit daripada daging korban
nazarnya?

– Jika korban yang dilakukan atas niat menunaikan nazar , maka daging
korban tersebut tidak boleh dimakan oleh orang yang berkorban. Semua daging
korban tersebut hendaklah disedekahkan kepada mereka yang berhak menerimanya.

 
afbanner1

Mudahnya Mengembara dengan Kereta Sewa

kereta sewa klia 2

Perkhidmatan kereta sewa pandu sendiri memudahkan perjalanan pelancong yang ingin melawat negeri negeri di Malaysia.

Salah sebuah syarikat kereta sewa terkenal di Malaysia iaitu Green Matrix Enterprise Travel and Tours Sdn Bhd menawarkan perkhidmatan kereta sewa pandu sendiri di seluruh Malaysia sehingga Sabah dan Sarawak.


Kereta sewa pandu sendiri yang telah ditempah secara online boleh diambil di setiap lapangan terbang utama di negara kita. Malah terdapat kaunter kereta sewa Green Matrix di lapangan terbang KLIA 2.

 

Syarikat kereta sewa ini  mempunyai lesen pelancongan yang sah daripada SPAD (Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat) dan Kementerian Pelancongan Malaysia.


KLIK UNTUK TEMPAH KERETA SEWA ANDA SEKARANG

kwsp-patuh-shariah.jpg

KWSP benarkah Sudah Patuh Syariah?

 

kwsp-patuh-shariah

 

Bermula pada 8 Ogos 2016 yang lalu semua pendeposit KWSP yang beragama Islam boleh menukar Simpanan KWSP mereka ke simpanan KWSP yang patuh syariah.
Sebelum ini telah timbul keraguan sebilangan masyarakat Islam tentang simpanan KWSP mereka yang dikatakan syubhah, Malah ada pula yang secara  terang terangan mengatakan simpanan KWSP tersebut haram berdasarkan dalil dalil tertentu.
Mengambil kira pandangan masyarakat dan keperluan satu skim simpanan yang patuh syariah, KWSP mengorak langkah memperkenalkan skim simpanan KWSP mereka yang patuh syariah. Namun tarikh berkuatkuasa simpanan syariah yang didaftarkan pada tahun ini hanya akan  bermula pada januari 2017.
Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (18 Ogos 2015) dan Jawatankuasa Penasihat Shariah KWSP (JKPS) telah memutuskan KWSP tidak diwajibkan untuk melakukan penyucian terhadap dividen simpanan semua ahli KWSP yang bersetuju untuk bertukar ke Simpanan Shariah.
Ini bermaksud 100% duit KWSP yang ada  dalam akaun  boleh dipindahkan terus ke Simpanan Syariah. Walau bagaimanapun sekiranya masih ingin membuat penyucian” dividen, boleh mengikut garis panduan penyucian dividen yang akan dikeluarkan oleh Jawatankuasa Penasihat Shariah KWSP (JKPS) kelak.
Bagi pendeposit yang berminat untuk membuat proses penukaran ke skim KWSP patuh syariah, pendeposit  hanya perlu membawa kad pengenalan sahaja sebagai dokumen utama.
Langkah pengenalan ini satu usaha yang baik walaupun diakui masih terdapat kekurangan. Namun umat Islam perlulah menyokong usaha ini dengan turut serta menukar akaun sedia ada mereka ke skim patuh syariah ini.
pinjaman-perumahan-kerajaan

Kelayakan Pinjaman Perumahan Kakitangan Awam

rumah

Bahagian Pinjaman Perumahan Kakitangan Awam kini dikenali sebagai Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) sebagai sebuah badan berkanun.

Segala kemudahan dan faedah pinjaman perumahan kakitangan awam yang tersedia pada masa yang lalu di bawah Bahagian Pinjaman Perumahan Kakitangan Awam (BPA) masih kekal.

Ia menepis tanggapan sebahagian masyarakat dan kakitangan awam yang tersilap faham dengan viral viral yang berlegar di media sosial.

Baru baru ini aku mencari maklumat  berkaitan pinjaman perumahan kerajaan kerana ingin membeli sebuah rumah di Tanjung Karang. Beberapa maklumat yang aku ambil terus daripada laman web http://www.lppsa.gov.my/

 

Antara soalan biasa yang ditanya berkenaan pinjaman kerajaan

Jika ansuran bulanan saya melebihi 60% daripada gaji hakiki tetapi gaji bersih dicampur dengan elaun-elaun lain masih dapat menampung potongan bulanan dan jika ditolak pinjaman perumahan masih berbaki serta tempoh bersara saya masih panjang iaitu lebih kurang 20 tahun. Adakah saya layak memohon pinjaman berdasarkan kelayakan gaji semasa saya.

JAWAPAN

Kelayakan maksimum adalah berdasarkan gaji pokok/gaji hakiki.Kelulusan pinjaman akan mengambil kira baki gaji bersih berdasarkan slip gaji.